Je bent de technische eindbaas, CTO of anderszins tech lead, en je hebt net een stevig softwaretraject achter de rug. Je had bij aanvang alles goed neergezet en je team goed voorbereid. En toch, gaandeweg bleken gemaakte keuzes niet altijd de beste en was er vaak extra effort nodig. Stakeholders werden ongeduldig en toonden steeds minder begrip. Herkenbaar?

"Zo gaat dat nu eenmaal met software development". Toch? Waarom achteraf gaan zitten malen over the road not taken? Je kunt je tijd wel beter besteden.

Nee, zo makkelijk kom je er niet mee weg ;)

Je bent super agile en een retro-monster. Natuurlijk leer je daarvan en doe je het de volgende keer beter. Dus neem even tijd voor reflectie: wat als ik prototyping vaker als middel had ingezet?

What's there to lose?

Waarom zou je het niet doen? Het kost je bijna niks. Prototypes maak je snel. Weinig uren en een korte doorlooptijd.

Stel, je prototypet 4 x 60 uur in een traject van 3000 uur. Dat is 8% van je capaciteit. Die tijd verlies je makkelijk bij een medium groot technisch probleem. Mogelijk kom je meer van dit soort problemen tegen. Bij een zware misrekening gaat het nog veel harder. Daar komen de gevolgen die het heeft voor je organisatie als geheel en de extra doorlooptijd die je nodig hebt nog bovenop.

Daarbij: prototype-fases plan je. Tegenslagen overkomen je.

2nd time is a charm

Anders gezegd: prototyping geeft je een tweede kans die je anders niet kreeg. Of in termen van the road not taken: prototypes laten je meerdere wegen (een stukje) volgen, zonder de anders zo zware consequenties van het nemen van een verkeerde afslag.

Niet alleen op het hogere niveau van concept-, architectuur- en techniekkeuzes, maar ook bij de technische uitvoering krijg je zo een tweede kans. Een developer die een probleem geprototypet heeft, komt bij de echte implementatie sneller tot een betere oplossing. Hij heeft het probleem al doordacht en begrijpt het. Hij heeft een beeld van de software die het moet oplossen en al ideeën over hoe het beter kan dan de eerste keer.

Conclusie?

Lang verhaal kort: wij zijn ervan overtuigd dat je door regelmatig prototypen betere software krijgt. Zonder extra kosten en met een plezieriger traject als bijvangst.

Zelf prototypen we dan ook graag. Niet alleen omdat het een leuke en vrije manier is van software maken, maar vooral omdat je er samen heel snel, heel veel van leert.

Onze ervaring is dat wij achteraf nooit zeggen – ook de klant niet ‑ dat we het prototype beter hadden kunnen overslaan om meteen te gaan bouwen, zodat we eerder klaar waren geweest. Het gevoel is eerder: Thank God, dat we dit hebben gedaan, want anders waren we zwaar het schip in gegaan.

Tot slot: vanwege het ‘samen leren’ zien wij een prototype-traject als een ideale kennismaking met nieuwe klanten, voordat we een samenwerking aangaan. Na afloop weet je wat je aan elkaar hebt en of je samen echt iets kan creëren.

Met ons prototypen? Neem contact op met Hugo of Erik.